Omtanke for blodsukkeret er relevant for de fleste

Omtanke for blodsukkeret er relevant for de fleste

I gamle dage troede man, at en hverdag med omtanke for blodsukkeret var forbeholdt mennesker med diabetes – men i dag ved vi, at forskellige grader af sukkerintolerance er virkelighed for mange af os. Det betyder, at rigtig mange kan opnå bemærkelsesværdige energi- og sundhedsgevinster ved en hverdag uden store blodsukkerudsving. 

’Hvorfor bekymre sig om blodsukkeret, når man ikke er syg? For så vil kroppen jo – helt af sig selv – være i stand til at normalisere blodsukkeret!’ Sådan lød rationalet i mange år, hvor man blandt andet refererede til en undersøgelse af 6 unge mænd, der fik en lille og ganske ubetydelig blodsukkerstigning efter at have drukket 25, 50 eller 100 gram ren glukose1. I dag ved vi, at de unge mænd på ingen måde repræsenterer den gennemsnitlige dansker, når det gælder kroppens evne til at fjerne overskydende sukker fra blodet2 og lagre det som glykogen i muskler og lever. Unge aktive mænd er nemlig oftest meget sukkertolerante. De har med andre ord en høj insulinfølsomhed og fjerner lynhurtigt overskydende sukker fra blodet.

Så heldig er den gennemsnitlige dansker ikke! Mit bedste estimat er, at mindst halvdelen af alle danskere over 35 år er glukoseintolerante (eller insulinresistente) i en eller anden grad. Nogle har en konstant lav glukosetolerance, mens andre har en mindre grad af glukoseintolerans, som varierer i styrke med bl.a. dit aktivitetsniveau, muskel- og fedtmængde, kost, søvnmønster og tilstedeværelse af forskellige sygdomme.

Glukoseintolerant eller -tolerant
Er du glukoseintolerant, vil du have en krop, som er langsom til at fjerne overskydende sukker fra blodet. Det kan skyldes, at kroppen har en nedsat evne til at producere insulin, at den har en nedsat evne til at lytte efter insulins signaler – eller en kombination af begge ting. Over tid kan den overskydende sukker i blodet føre til, at kroppen bliver dårligere og dårligere til at transportere overskydende sukker fra blodet og over i muskler og lever. På denne måde kan der opstå en negativ spiral, som både kan vedligeholde uønskede inflammationstilstande i kroppen og resultere i helbredsmæssige problemer som f.eks. overvægt, ledsmerter, type 2-diabetes, søvnproblemer, hjerte-kar-lidelser og et begrænset energiniveau.

Er du glukosetolerant, vil du omvendt være god til at fjerne overskydende sukker fra blodet, og du kan i højere grad være i stand til at spise sukkerholdige måltider uden store blodsukkerudsving. I det heldige tilfælde er du oftest ret robust overfor sygdomsudvikling.

Viden giver personlige handlemuligheder
Der er mange grunde til, at alle har gavn af omtanke for og viden om blodsukkeret. Den måske vigtigste grund er, at det hjælper dig med at forstå de reelle handlemuligheder, du har, hvis du havner i en situation med for meget sukker i blodet, eller hvis du blot har mistanke om, at du tilhører den konstant voksende gruppe af danskere med nedsat glukosetolerance.

Handlemuligheder, som kan være din genvej til mere energi, bedre søvn og velvære på den korte bane og forebyggelse af diverse livsstilssygdomme på den lange.

Det kan også være, at din omtanke for og viden om blodsukkeret vil vise dig, at du faktisk er én af de heldige glukosetolerante, som tåler sukker og derfor kan tillade dig større frihedsgrader i hverdagen.

Nedenfor har jeg samlet nogle af de ting, som påvirker glukosetolerancen, som du derfor med fordel kan tage højde for, hvis du ønsker at forbedre kroppens evne til at lagre sukker effektivt.

1. Alder
For mange bliver evnen til at fjerne overskydende sukker fra blodet svækket med alderen, hvilket bl.a. sker som et resultat af vores helt almindelige aldring, gener, den generelle livsstil og tilkomsten af forskellige sygdomme – både de livsstilsrelaterede og alle de andre.

2. Træning og højt aktivitetsniveau
Træning og en fysisk aktiv hverdag har stor betydning for glukosetolerancen, fordi træning øger musklernes evne til at suge den overskydende sukker fra blodet til sig. Musklernes evne til effektiv sukkerlagring varer desuden langt ud over selve træningsperioden. Al aktivitet tæller – det er inaktivitet, vi ikke tåler i længden.

3. Søvn
En god nats søvn øger kroppens evne til at restituere og til at lagre sukker fra blodet næste dag. Det øger samtidig chancen for, at du også dagen efter går i seng med stabilt blodsukker.

 4. Infektioner eller inflammationstilstande
Har du en kortere eller længere periode med influenza, bakterieinfektion eller inflammationstilstande i kroppen, er det samtidig med til at nedsætte glukosetolerancen. Det er smart af kroppen, for her overlader den altså det overskydende sukker til immunsystemet, så det kan arbejde hårdt på at gøre dig rask igen.

5. Kosttype
Når du får næring fra god, uraffineret kost danner dine tarmceller hormoner, der får dig til at tåle sukker bedre – og til at fjerne overskydende sukker bedre fra blodet. Samtidig giver denne kostform et godt samspil med dine tarmbakterier, så de hjælper med at modne dit immunforsvar og danne vitaminer og vigtige næringsstoffer til dig.

6. Indtag af raffineret sukker
Til sidst har dit indtag af raffineret sukker og stivelse selvfølgelig betydning for dit blodsukker.

Vil du vide mere?
Hvis du har brug for en god og naturlig tilføjelse til medicinskabet, som kan være med til at bringe dit blodsukker i balance og forbedre kroppens evne til at lagre sukker, så vil jeg anbefale dig at starte med en kompromisløs blodsukkerstabil uge. Den kan nemlig være med til at give dig oplevelsen af stabilt blodsukker og give dig en større effekt af de kost- og livsstilsændringer, du laver efter den kompromisløse uge. Du kan få min guide til en kompromisløs blodsukkerstabil uge her.

Og har du lyst til at vide endnu mere om, hvordan din omtanke for blodsukkeret kan være vejen til mere sundhed og energi, er du rigtig hjertelig velkommen til mit foredrag ’Din Kompetente Krop’:

Forårsturné:
25. april 2019 kl. 17-19:30 – København – Køb billet
29. april 2019 kl. 17-19:30 – Århus – Køb billet
30. april 2019 kl. 17-19:30 – Odense – Køb billet
13. maj 2019 kl. 17-19:30 – Herning – Køb billet
14. maj 2019 kl. 17-19:30 – Kolding – Køb billet
22. maj 2019 kl. 17-19:30 – Esbjerg – Køb billet

Referencer:
1Nauck-MA et al. J Clin Endocrinol Metab, 1986.
2Hulman-A et al, Endocrine, 2017

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *