Diabetes 2 må aldrig handle om skyld og skam!

Diabetes 2 må aldrig handle om skyld og skam!

Noget af det værste jeg ved er, når jeg med jævne mellemrum ser nogen pege fingre eller placere skyld og skam hos mennesker med type 2-diabetes eller prædiabetes. For det hviler på en både unuanceret forståelse og en helt forkert tilgang til de udfordringer, man står over for som type 2-diabetiker eller prædiabetiker. Jeg mener godt, at man både kan søge at forebygge og bekæmpe diabetes 2 og samtidig bakke op om dem med diabetes 2!

’Diabetes 2 er en livsstilssygdom, og derfor er det din egen skyld, hvis du får den, for du kan jo bare spise sundt og dyrke noget motion!’

Hvis du, ligesom jeg, har hørt nogen sige sådan om type 2-diabetikere eller prædiabetikere, så håber jeg, at du er god til at lukke ørerne. For det første har postulatet meget sjældent hold i virkeligheden, og for det andet bidrager det på ingen måde hensigtsmæssigt til den vigtige debat om ‘den kompetente diabetiker’, vi for alvor har brug for at bringe på banen og tale op herhjemme.

Der er mange grunde til, at diabetes 2 sjældent er selvforskyldt. For selvom vi ved at mennesker med insulinresistens og diabetes 2 har det bedre på en kost med mindre kulhydrat og mange grøntsager, anbefaler vi i Danmark (lidt) endnu alle danskere – over én bred kam – at følge de samme 10 officielle kostråd. Du kender dem sikkert:

  1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv.
  2. Spis frugt og mange grønsager.
  3. Spis mere fisk.
  4. Vælg fuldkorn.
  5. Vælg magert kød og kødpålæg.
  6. Vælg magre mejeriprodukter.
  7. Spis mindre mættet fedt.
  8. Spis mad med mindre salt.
  9. Spis mindre sukker.
  10. Drik vand.

De gennemsnitlige kostråd er fine for de fleste unge, sunde og raske, men tilhører man nu den voksende gruppe af insulinresistente danskere – altså med en nedsat evne til at fjerne overskydende sukker fra blodet, så kan man faktisk vedligeholde eller accelerere sygdomsprocesser i kroppen, der kan lede til type 2 diabetes og prædiabetetes, selvom man lever i tråd med de 10 officielle kostråd. Særligt hvis man af forskelige årsager ikke har let ved at bevæge sig. For med de officielle kostråd spiser man så meget kulhydrat, at det er nærmest umuligt for den insulinresistente krop at have tidspunkter på dagen, hvor blodsukkeret er i det normale område.

Der gælder med andre ord nogle andre spilleregler for de insulinresistente danskere end for resten af befolkningen, og dét alene gør det meget forkert og direkte unfair at tale om skyld og manglende personlige evner hos dem, som lider af diabetes 2 eller prædiabetes!

Er du insulin-resistent kan du med kulhydratrige kostformer, som er helt i overensstemmelse med de danske kostråd, bl.a. få 6-8 daglige blodsukkerstigninger, en uhensigtsmæssig appetitregulering og en krop, som ikke er i stand til at bruge energien fra den mad, du indtager. Så har man først overtrådt linjen til insulinresistens, er det bedre at gøre noget andet.

Så selvom vi alle gik og troede at ‘alle jo ved hvordan man lever sundt’, så er det reelt en illusion, der er svær at aflive!

Specifikke kostanbefalinger og mere viden – ja tak!

Så i stedet for at bruge kræfter på at tale om skyld, skam og personligt ansvar, så er det langt mere hensigtsmæssigt, at vi som samfund bruger energien på at finde ud af, hvordan vi i Danmark bliver langt bedre til at støtte type 2-diabetikere og prædiabetikere med specifik viden og kostanbefalinger, som giver de bedste muligheder for at regulere blodsukker, appetit, insulinresistens og energiniveau med en mere optimal levevis.

Det er også vigtigt at huske, at den mere optimale levevis altså ikke er en finurlig kosttrend og at alle sagtens kan servere lækre måltider, der dækker behovene for dem, der vil leve blodsukkerstabilt og dem, der vil leve efter den danske ‘normal’.

Og nu i august 2019 sker der pludselig noget!

I den forgangne uge har der været en livlig offentlig debat om kostråd til mennesker med diabetes 2. Debatten blev startet af Politiken og udløst af et fint dansk forskningsresultat fra Bispebjerg Hospital og Københavns Universitet.

Du kan læse de 3 store artikler i Politiken:

Fire årtiers kostråd til diabetikere er forkerte (åben for alle) kan læses her.

Diabetikere føler sig svigtet af myndigheder, diætister og sure læger (kun for abonnenter) kan læses her.

Foreninger: Ja tak til LowCarb kost til diabetikere (kun for abonnenter) kan læses her.

Du kan også læse ‘Diabetikere har fået forkerte kostråd i årevis’ (åben for alle) i Jyllandsposten her.

Jeg er så glad for den debat.

Det lyder nemlig som om, at ingen længere er uenige om, hvilke kostformer man kan anbefale til diabetikere – og så gælder det jo bare om at trække i arbejdstøjet og komme i gang i en vis fart.

For sørger vi for, at vores type 2 diabetikere, prædiabetikere og insulinresistente får adgang til den bedste viden og de bedste kostråd, så giver vi samtidig en reel chance for at passivisere eller måske endda helt at slukke sygdomsprocesserne. Og den chance fortjener alle!

Og jeg mener ikke, det betyder, at alle partout skal spise ens. Jeg ved også, at mange slet ikke spiser efter de officielle kostråd. Men lad mig spørge dig helt ærligt: Hvis du får type 2-diabetes – vil du så helst have et sæt af middelmådige normale danske kostråd – eller vil du hellere have de råd, vi ved virker bedst, hvorefter du på et oplyst grundlag selv kan vælge, hvilken kost du foretrækker? Jeg ved godt, hvad jeg ville foretrække.

Så lad os droppe al snak om skyld og skam og i stedet begynde at tro meget mere på den ’kompetente diabetiker’, som selv er i stand til at træffe sundhedsfremmende valg på et oplyst grundlag.

Og lad os glæde os over at debatten er i gang og at Danmark er på rette vej.

Har du diabetes 2, er du prædiabetiker eller insulinresistent?

Så har jeg lavet et sæt uofficielle kostråd til dig, som du kan bruge mens du venter på at det officielle Danmark opdaterer. Du kan læse dem her på min hjemmeside eller købe dem til kr. 99,- i en printvenlig udgave sammen med en indkøbsguide og en lille introduktionsvideo her.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *