Sådan gør du dit barn en tjeneste for livet

Sådan gør du dit barn en tjeneste for livet

Har du et, to eller måske flere børn, er du sikkert også fuldt ud bevidst om, hvordan din rolle som forælder skifter karakter i takt med barnets alder: Små børn stiller typisk bestemte krav til din forældrerolle, lidt ældre børn nogle andre og dine unge teenagere helt tredje. Denne naturlige jonglering mellem forskellige roller gør sig ikke mindst gældende for dig, der som forælder ønsker at inspirere dit barn til sunde valg i hverdagen og give ham eller hende de allerbedste forudsætninger for et sukker- og sundhedssmart liv. Din opgave er kort og godt, at gøre barnet sundhedsrobust – og uafhængig af dig.

Jeg tror på, at langt de fleste forældre (såvel som bedsteforældre og professionelle på børne- og sundhedsområdet) har et ønske om at hjælpe alle børn på vej mod et langt, godt og sundt liv, hvor de får alle muligheder for at vælge sundhed til og ikke mindst færdighederne til at færdes ubekymret, trygt og umanipuleret på livets sti mellem fristelser, livsnydelse, energiniveau og sundhed.

Men som forældre kan vi også komme i tvivl, for hvordan hjælper man egentlig sit barn bedst? Skal man være instruerende og træffe valg på vegne af sit barn, være coachende, støttende eller måske snarere delegerende?

Netop dét er et af de emner, jeg tager fat på i min nye bog ”SukkerSmarte Børn – der kan og vil selv”. Og hvis du spørger mig, ja så skal du være det hele – men ofte på forskellige tidspunkter i barnets opvækst.

”I min nye bog har jeg lavet en model, som viser dig, hvordan du ved at servere den rette mængde viden, instruktion og motivation på forskellige tidspunkter i barnets opvækst kan være med til at skabe det solide sundhedsfundament, barnet har brug for. For et er, hvad der er vigtigt for barnet nu – men endnu vigtigere er det, at barnet har troen på egen sundhedsindflydelse fremover.”

Jeg sondrer overordnet set mellem tre faser på rejsen, barnet skal igennem for til sidst at ende som både sukker- og sundhedssmart – nemlig ’de små børn’, de ’reflekterende børn’ og ’de selvkørende unge’. Hver fase kræver ofte noget særligt af dig som forælder. Det er også dét, jeg i bogen også kalder for ’situationsbestemt sundhedsfacilitering’. Lad mig kort tage dig igennem de tre faser.

Fase 1: De små børn

Det siger næsten sig selv, at små børn skal guides og instrueres. De skal helst ikke præsenteres for andre valgmuligheder end dem, du billiger. Deres rationelle hjerne er endnu ikke klar til at træffe velovervejede beslutninger. Det samme gælder deres evne til at vælge mellem havregrød, vegansk linsesuppe, rødvinsmarineret oksesteg og blomkålssalat med avokado. For dig med helt små børn handler din rolle som ’sundhedsfacilitator’ derfor hovedsageligt om at være instruerende og skabe tryghed – bl.a. med kærlig motivation, tydelighed og et yderst begrænset antal valgmuligheder. Måltiderne for de mindste skal være hyggestunder, hvor barnet langsomt vænner sig til, at måltider skaber ro og mulighed for at gå på opdagelse i smagsoplevelsernes univers.

Fase 2: De reflekterende børn

Når barnet bliver lidt ældre – og samtidig er klar til det – kan du begynde at tale med ham eller hende om maden og madens samspil med kroppen. Med brug af små kreative lege og historier, kan du nu fx give barnet en forståelse for forskellen på basiskost, energitilskud og nydelse. Brug det som springbræt for gode, sjove og inspirerende samtaler i børnehøjde om kost og sundhed, om tarmfloraens vigtige rolle og om, hvordan vaner, instinkter og reklamer kan drille os og manipulere vores valg. Et billede som, at du skal fodre dine tarmbakterier, så de kan passe på dig, er jo fantastisk. Det samme er det at lede efter mad i supermarkedet, som både du og dine tarmbakterier elsker. At der også skal være plads til både turbobenzin og ren nydelse er der intet forkert i, men det er et spørgsmål om, hvornår og hvor ofte, det er på sin plads. Din rolle skifter her karakter, og du kan med fordel i højere grad være coachende, støttende og motiverende – og nu kun lejlighedsvis instruerende.

Fase 3: De selvkørende unge

Næste fase på vejen er dit nu selvkørende barn, som har fået de basale færdigheder på plads. Det betyder at du skal se dig selv som en, der nu overdrager ansvaret for madvalg til dit barn – som kan og vil selv. I den forbindelse kan det være en god idé, at du holder dit fokus på tre ting, nemlig:

(1) at det letteste madvalg altid er det sundeste.
(2) at du skal være nysgerrig og rummelig over den unges valg.
(3) at du skal være tydelig omkring dine meninger og intentioner i forhold til mad.

Følger du de tre råd, bliver det lettere at undgå magtkampe, hvor urinstinkterne råder. Med gensidig respekt og tillid kommer vi altid længst med vores børn.

Det starter hos dig selv

Jeg håber, at ovenstående har givet dig et indledende indblik i rollen som dit barns situationsbestemte sundhedsfacilitator. Og jeg ved, du kan!

Du hjælper dit barn godt på vej ud i fødevarelandskabet med en involverende, anerkendende og nysgerrig stil – og ikke mindst ved selv at gå foran med det gode eksempel i dine egne handlinger, refleksioner og dilemmaer.

I ”SukkerSmarte Børn – der kan og vil selv” får du mine bedste redskaber til din rolle som barnets ’sundhedsfacilitator’ og et indblik i hvordan, du giver barnet de bedste sundhedsforudsætninger, hvad enten du er forælder, bedsteforælder eller professionel på børneområdet. Du får vigtig viden, inspiration og konkrete øvelser. Og så tør jeg godt love, at du bliver meget klogere på dig selv – og at du griner lidt af både dig og af mig.

Køb bogen her.

SukkerSmarte børn omslag

I bogen får du:

  • Den viden, som børn skal have om kroppen (inkl. Sukkers ABC i børnehøjde)
  • Viden og overblik, som børn og unge skal have om mad
  • Indsigt i forskellen mellem basiskost, energitilskud og nydelsestilskud
  • Klar besked om, hvordan du undgår berøringsangst overfor noget så naturligt som mad og sundhed
  • Et opgør med den løftede pegefinger og hjælp til at erstatte den med sundhedsfascination
  • Guide til at lave jeres unikke sundhedsstrategi – hjemme hos jer, i klassen eller i institutionen
  • Gode ideer til sjove aktiviteter og spil, der gør børn og unges nye viden til færdigheder

Viden, fascination og nysgerrighed skal erstatte den løftede pegefinger og gøre vores børn til sundhedsbevidste livsnydere. Og det er faktisk ikke så svært, når både voksne og børn først opdager forskellen på viden, holdninger, følelser og handlinger omkring egen sundhed.

Viden er magt. Så lad os give børnene magten til at vælge og til at mestre egen sundhed bedst muligt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *