Folkeskolen er verdens bedste fundament til lighed i sundhed – og skolerne både kan og vil!

Folkeskolen er verdens bedste fundament til lighed i sundhed – og skolerne både kan og vil!

I begyndelsen af september udkom en ny rapport fra Sundhedsstyrelsen. Desværre dokumenterer den endnu engang et mønster, vi længe har kendt til – nemlig den udbredte sociale ulighed i sundhed i Danmark. Nogle har allerede ved fødslen statistisk udsigt til at blive mere syge og dø 10 år tidligere end klassekammeraterne og til samtidig at bruge de sidste 10 år af deres liv på at kæmpe med kronisk sygdom. Heldigvis har vi en Sundhedsstyrelse, som sætter fokus på problemet. Og heldigvis har vi en institution i samfundet, som giver os verdens bedste muligheder for at arbejde på sagen. Et oplagt indsatsområde er nemlig folkeskolen, hvor vi i Danmark kan gøre mere for at gøre sundhedsbiologi til fascinerende og brugbar almendannelse! Og så har vi fantastiske lærere, der kan og vil gøre alt det bedste for næste generation – hvis de blot får plads til det i skolens struktur!

Jeg orker næsten ikke at læse den ene rapport efter den anden om hvor skidt, det står til med vores sundhed. Og samtidig udmatter det mig at opleve, hvordan vi snakker mere om, hvor svært det er, end om hvordan vi løser det.

Det skal vi altså lave om på.

Hvis du har læst min nye bog ”SukkerSmarte Børn – der kan og vil selv” vil du også vide, at den største sundhedspåvirkning af vores næste generation efter min mening sker – og skal ske – i hjemmet. Som forældre har vi et stort ansvar for at klæde vores børn på med solide sundhedsfærdigheder, som baner vejen for et langt, godt og sundt liv. Men familier er forskellige, har forskellige interesser, ressourcer, kulturer og præferencer – og skal det ’problem’ løses først, kommer ’lighed i sundhed’ aldrig til at ske.

Vi skal ikke kaste os over micro management – vi skal kaste os over det store formål og vores samfunds unikke uddannelsessystem: Vi skal sætte sundhed på skoleskemaet! Og det skal funderes i de naturvidenskabelige fag for derefter at strække sig ind i alle andre relevante fag.

Ingen må gå ned på viden, og hvis du spørger mig, skal vi som samfund gøre alt, vi overhovedet kan for at give vores børn og næste generation magten til at mestre egen sundhed!

Integrer sundhed i alle skolens fag

Et rigtig godt og vigtigt indsatsområde på rejsen mod et Danmark med mere lighed i sundhed er den danske folkeskole (og daginstitutionerne), hvor jeg mener, vi kan sætte nye standarder, der batter. Faktisk behøver det slet ikke være så svært at gøre folkeskolen til et sted, som er med til at klæde den kommende generation på med afgørende sundhedsuddannelse og -dannelse – ja, det kan ligefrem blive sjovt for både elever, lærere og skoleledelse!

I min nye bog kommer jeg med en lang række forslag til, hvordan ’Sundhed’ let og elegant kan lægges ind i ethvert af skolens fag – så eleverne løbende får inspirerende og fascinerende viden om eksempelvis madens samspil med kroppens biologi, om det der afgør, hvor robuste vi er overfor forskellige kostsammensætninger, om motionens biologiske myriade af sundhedskontakter og om vejen til sundhedsbeslutninger, der tager hensyn til nydelse, energi og opbygning og vedligehold af en krop, der samarbejder.

Lad mig give dig et par konkrete eksempler på, hvordan det kunne se ud – og find selv mange flere i min nye bog: Forestil dig en biologitime, hvor eleverne dykker ned i, hvor hurtigt vi mennesker optager sukker fra forskellige fødevarer og om alle de biologiske forskelle, der udspiller sig, når vi indtager 205 kcal fra ½ l faxe kondi, et stykke franskbrød, fuldkornsbollen eller den knasende blomkålssalat med krydderurter og nødder. En matematiktime, hvor klassen skal regne på sammensætningen af kulhydrat, fedt og protein i forskellige måltider. En dansktime, hvor man laver en skriftlig analyse af reklamernes betydning for vores vaner og (sundheds)valg. Eller måske en samfundsfagstime, hvor man som klasse diskuterer sundhedspolitik og sundhedshistorie.

Eksemplerne er mange, og kun fantasien sætter grænser. Men én ting er sikkert – tager vi som folkeskole et medansvar, er det muligt at plante sundhed solidt i baghovedet på skoleeleverne, så de sammen med livets øvrige sundhedspåvirkninger får de bedste forudsætninger for et trygt og umanipuleret liv, hvor sundhed er noget, man har mulighed for at vælge til – uanset social baggrund.

Det kan starte med en strategi

Har man som folkeskole lyst til at bane vejen for større lighed i sundhed, kan det være en god idé at udarbejde en egentlig sundhedsstrategi, som fx kan kortlægge:

  • Hvilke værdier, der skal være med til at fremme den positive, rummelige og faglige sundhedskultur?
  • Hvilke sundhedskompetencer, man som skole ønsker at stimulere?
  • Hvordan skolens sundhedskultur bedst understøttes af et godt forældresamarbejde?

Forestil dig hvor opløftende det ville være med en folkeskole, som indledte deres helt egen sundhedsstrategi med ordene: ”Hos os prioriterer vi børnenes sundhedsfærdigheder med rummelig respekt for familiens unikke kultur og præferencer. Vi ønsker at uddanne og danne sundhedskompetente unge, så alle får både faglig pondus og personlig handlekraft til at vælge sundhed og nydelse til i alle livets situationer.”

Bliv barnets sundhedsallierede

Har du lyst til meget mere viden om, hvordan du kan være med til at give den næste generation af børn og unge de allerbedste forudsætninger, hvad enten du er skoleleder, lærer, daginstitutionsleder, pædagog, forælder, bedsteforælder eller noget helt syvende? Så er der masser af viden, inspiration og konkrete råd at hente i min nye bog ”SukkerSmarte Børn – det kan og vil selv”.

Og så er mine hidtil bedste faglige illustrationer serveret i denne bog – med mulighed for at downloade dem til undervisningsbrug.

Køb bogen her.

SukkerSmarte børn omslag

I bogen får du:

  • Den viden, som børn skal have om kroppen (inkl. Sukkers ABC i børnehøjde)
  • Viden og overblik, som børn og unge skal have om mad
  • Indsigt i forskellen mellem basiskost, energitilskud og nydelsestilskud
  • Klar besked om, hvordan du undgår berøringsangst overfor noget så naturligt som mad og sundhed
  • Et opgør med den løftede pegefinger og hjælp til at erstatte den med sundhedsfascination
  • Guide til at lave jeres unikke sundhedsstrategi – hjemme hos jer, i klassen eller i institutionen
  • Gode ideer til sjove aktiviteter og spil, der gør børn og unges nye viden til færdigheder

Viden, fascination og nysgerrighed skal erstatte den løftede pegefinger og gøre vores børn til sundhedsbevidste livsnydere. Og det er faktisk ikke så svært, når både voksne og børn først opdager forskellen på viden, holdninger, følelser og handlinger omkring egen sundhed.

Viden er magt. Så lad os give børnene magten til at vælge og til at mestre egen sundhed bedst muligt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *