BIOLOGIK

BIOLOGIK er biologisk logik. En logik som er din egen vej til din egen sundhed. Det er forklaringen på alle sundhedsmulighederne i det kompromisløst stabile blodsukker, og det er måden hvorpå du opnår det kompromisløst stabile blodsukker. Kort og godt.

For nogle af os er stabilt blodsukker noget, der sker helt af sig selv (de fleste unge, aktive og raske mennesker). For andre (mange over 35) kræver det en indsats fordi vi lever i en ret ekstrem normal. Hvilket hold du er på, afhænger af flere ting og i stedet for at måle på alle dem, kan du såmænd bare prøve dig frem. 

Derfor skal du forstå sukkers samspil med din krop. Derfor er du havnet det rigtige sted. Her handler det nemlig om BIOLOGIK. Her skal vi alle vide det samme, men kan ofte sagtens gøre noget forskelligt.

Har du allerede læst Sandheden om sukker? Ellers bør du starte der. Den viden og indsigt, du får i bogen, giver dig frihed til sundhed og sætter dig i direktørstolen for dine personlige sundhedsvalg. Gør du bare som jeg siger uden at forstå hvorfor, er det som at skrive en stil af. Det kan godt være, du får et godt resultat, men det er ikke nær så tilfredsstillende. Jeg lover dig at din investering i denne viden, vil give dig et solidt afkast i resten af dit liv.

BIOLOGIK kan opsummeres sådan her

  • Overskydende sukker i blodet er uhensigtsmæssigt, fordi sukker reagerer med dine proteiner, stresser dine celler, aktiverer dit immunforsvar, nedsætter kroppens evne til at forbrænde fedtstoffer og nedsætter evnen til at fjerne overskydende sukker fra blodet yderligere.
  • Ved at arbejde med sukkers ankomsttidspunkt i blodet – og kroppens evne til at lagre sukkeret de rigtige steder – kan du fjerne risikoen for overskydende sukker i blodet. Ankomsttidspunktet bliver påvirket af, mængden og raffineringsgraden af de kulhydratholdige fødevarer du spiser, mens lagringsevnen afhænger af din blodsukkerhistorik, hvor meget du bruger dine muskler, din alder, muskelmasse, fedtmasse – og om du er sund og rask. Risikoen for overskydende sukker i blodet bliver også påvirket af, hvornår du spiser, hvornår du træner, hvornår du sover – og om du har et velfungerende samfund af mikroorganismer i dit fordøjelsessystem.
  • Du skal samarbejde med mikroorganismerne i dit tarmsystem: Fodrer du dem med uforarbejdede grøntsager, kerner og frø kvitterer mikroorganismerne med næringsstoffer, vitaminer, afbalanceret immunforsvar og stabilisering af dit blodsukker.
  • Ved at spise uforarbejdede fødevarer stimulerer du hormoner i dit tarmsystem, som regulerer din appetit, stabiliserer dit blodsukker, og beskytter dig mod de skader, højt sukker kan forvolde.
  • Det stabile blodsukker stabiliserer din vægt og dit energiniveau. Dit højere energiniveau og din faldende vægt stabiliserer så dit blodsukker yderligere.
  • Sødme hænger ofte sammen med fødevarens raffineringsgrad, og sødme vil have mere sødme. En proces, du kan kontrollere – når du ved den findes.
  • Hvis du føler dig træt og mangler energi, kan pulssnacks – kort fysisk aktivitet, der sætter pulsen i vejret – ofte erstatte chokoladen og de andre hurtige snacks.
  • Blodsukkerstigninger er selvforstærkende, men det er muligt at bryde den negative spiral.
  • Et stabiliseret blodsukker er selvforstærkende – og den positive spiral kan sættes i gang langt hurtigere end et vægttab.
  • Stabilisering af blodsukkeret har et stort og ofte overset sundhedspotentiale, der kan erstatte negative sygdomsspiraler med positive sundhedsspiraler.

BIOLOGIK er altså den logik der kombinerer din viden om fødevarer, kalorier og blodsukker med din viden om tarmbakterier og hormoner i fordøjelsessystemet og din viden om immunsystemet, der gør sit bedste, men forvirres af det høje blodsukker. Det lyder svært. Men det er det ikke. Og den røde tråd er sukkers rejse i din krop!

At leve blodsukkerstabilt på den rigtige måde, kan afvikle negative sygdomsprocesser og lynstarte positive sundhedsspiraler. Manges resultater lyder som små mirakler. Men det er det ikke. Det er biologisk logik. Den samme logik, vi anvender, når vi laver lægemidler.

Herunder skitserer jeg hvordan alle kan sikre et kompromisløst stabilt blodsukker. Og ærlig talt – så anbefaler jeg at voksne tager en periode med kompromisløst stabilt blodsukker nogle gange om året. En uge. En måned. Afhængig af din personlige sundhedsstrategi.

En kompromisløs blodsukkerstabil uge

At leve BIOLOGIKloyalt er ikke det samme som at leve sukkerfrit for evigt. Men rejsen starter med en kompromisløs blodsukkerstabil periode. Når du ved hvordan du har det derefter, kan du sagtens vælge at tilsætte andet til livet igen. Når og hvis du synes, det gør dig godt!

I vores sukkerfyldte verden er en sukkerfri uge og et kompromisløst stabilt blodsukker lettere sagt end gjort. Derfor vil jeg give dig en guide, som jeg håber du får glæde af. Du kan sagtens kaste dig over den, som den er. Men er du én af os, der ikke tager imod gode råd uden en ordentlig forklaring, anbefaler jeg, at du læser bogen Sandheden om sukker eller deltager i en af mine foredrag eller kurser, før du går i gang. Det virker nemlig helt igennem motiverende at vide præcis, hvorfor kroppen reagerer, som den gør! Og risikoen for at én af de mange skadelige sukkerdogmer forstyrrer dit gode initiativ forsvinder som dug for solen når din biologiske logik er på plads.

Når du lever kompromisløst blodsukkerstabilt gør du på en og samme gang alt det der stabiliserer dit blodsukker. Når du gør det, ser dit BIOLOGIKdøgn således ud:

Et blodsukkerstabilt døgn består af

  • 3 solide kompromisløse hovedmåltider
  • 3 pulssnacks (mellem måltider) og én træningsetape, der varer mindst 30 minutter
  • Helst 7-9 timers søvn
  • Man skal drikke masser af vand. Der er også kaffe og te ad libitum (i mellem hovedmåltiderne dog uden kalorier). Man kan (men det er ikke påbudt) drikke et glas vin om dagen til et af hovedmåltiderne.

Tallerkenerne er dine kompromisløse måltider. Hjerterne er dine pulssnacks og din træning. Vi vender tilbage til begge dele.

Vil du have et kompromisløst stabilt blodsukker, skal du sikre kroppen det bedst mulige brændstof med lavest mulig risiko for blodsukkerstigning. ‘Det kan man ikke,’ er der mange, der tænker, men jo, det kan man godt – og det er både simpelt, lækkert og tilfredsstillende. Faktisk er der risiko for at du får lyst til at fortsætte helt eller delvist med principperne resten af livet.

BIOLOGIKpyramiden

Et kompromisløst stabilt blodsukker kræver noget særligt af din tallerken. Du starter med at opdele din mad efter BIOLOGIKpyramiden, som består af tre kategorier:

  • Basiskost
  • Kulhydrattilskud (eller energitilskud)
  • Nydelsestilskud

Basiskosten er alt, de fleste voksne mennesker behøver, mens alle, der har et højt energibehov (børn, der vokser og voksne, der træner meget), kan supplere med kulhydrattilskud (eller energitilskud) for at få den mængde energi eller kalorier, der er behov for. Træner du meget eller vokser du, har dine muskler sikret dig en evne til ekstremt hurtigt at fjerne overskydende sukker fra blodet. Derfor vil det ekstra sukker, der ankommer med kostens kulhydrattilskud, lynhurtigt optages i muskler og lever, så man helt undgår en blodsukkerstigning.

SÅ DEM DER ER HURTIGE TIL AT FJERNE OVERSKYDENDE SUKKER FRA BLODET KAN INDTAGE MERE KULHYDRAT UDEN AT BLODSUKKERET STIGER END DEM, DER KUN LANGSOMT FJERNER OVERSKYDENDE SUKKER FRA BLODET.

Kulhydrattilskud giver altså ikke en blodsukkerstigning til mennesker med et højt energibehov, mens mange almindelige voksne danskere, får en blodsukkerstigning af det.

Nydelsestilskuddet giver sig selv. Her tæller alene nydelsen. Nydelsestilskud gør intet godt for din sundhed, og alle mennesker vil opleve en blodsukkerstigning når de spiser disse fødevarer. Det betyder ikke, man ikke skal nyde nydelsestilskud. Men det skal gøres med vilje – og de skal nydes.

Og så kan man altså lave basiskost, der er den rene nydelse.

Herunder ser du BIOLOGIKpyramiden, som viser eksempler på fødevarer i kategorierne basiskost, kulhydrattilskud og nydelsestilskud. Vil du have opdelingen fuldstændig ind på rygraden, så du kan placere alle råvarer, retter eller måltider? Så håber jeg du vil læse én af bøgerne Sandheden om sukker, Sandheden om sukker går i køkkenet, Ud af diabetes 2 eller SukkerSmarte børn. Metoden er så vigtig, at jeg har beskrevet den i alle mine bøger.

Kompromisløst blodsukkerstabile måltider

Så hvordan sammensættes de tre daglige måltider, hvis man vil leve kompromisløst blodsukkerstabilt i en periode?

Er du voksen og vil du prøve at leve efter BIOLOGIKdøgnet herover, skal du sammensætte dine tre hovedmåltider af basiskost og efter en særlig skabelon. Skabelonen finder du aftegnet i bunden af BIOLOGIKpyramiden herover, og den kan forklares således:

  • 25% af din tallerken udgøres af kål
  • 50% af din tallerken udgøres af grøntsager
  • 25% af din tallerken udgøres af gode protein- og fedtkilder

Der er altså ingen kulhydratrige naturlige fødevarer (korn, frugt, ris mm) eller forarbejdede fødevarer med tilsat sukker eller mel.

Men husk: Når du har taget en periode med kompromisløst stabilt blodsukker, kan du overveje, om du vil have de kulhydrattilskud eller nydelsestilskud der betyder noget tilbage til hverdag eller fest. Når du har oplevet en blodsukkerstabil periode, er du blevet bedre til at fjerne overskydende sukker fra blodet, og du vil herefter vide hvordan blodsukkerudsving føles. Den erfaring gør dit liv lettere.

Pulssnacks

Pulssnacks er en hurtig pulsstigning, udløst af kortvarig intensiv muskelaktivitet (f. eks. englehop, løb op ad trappen, squats, planke, sprint, spraldemand…ja, din fantasi bestemmer. Pulssnacks kan udføres i offentligheden eller i smug. Mange synes det er pinligt at se andre bevæge sig.

Pulssnacks er en slags universalløsning: Er dit blodsukker til den lave side, vil det stige – er det til den høje side efter et måltid, vil det falde. Voila. Det skyldes vekselvirkningen mellem de hormoner, der sikrer at vores blodsukker hverken bliver for højt eller for lavt. Snupper du en pulssnack fremfor en spiselig snack, vil din krop hente energi til dig fra lagrene, og sørge for at du bruger fra fedtdepoterne.

Bemærk dog, at der kan være undtagelser fra universalløsningen. Ganske få af os (f. eks nogle med hypoglykæmi eller type 1 diabetes) kan reelt få for lavt blodsukker. Denne risiko eksisterer for ganske få, som allerede er klar over det.

Sukkers ABC

En stor del af din biologiske logik kommer fra din viden om sukkers rejse i din krop – eller sukkers ABC. I sukkers ABC illustreres hvordan forskellige fødevarer dels omdannes til sukker, der springer over i blodet, dels starter biologiske processer, som er skabt til at vedligeholde din sundhed. Jeg synes det er vigtigt, du tænker på al den sundhedsfremmende biologi, basiskosten tænder for, fremfor at tænke på de problemer, nydelsestilskud kan give på lang sigt. Jeg tror nemlig på at vi mennesker har brug for at vælge nydelse aktivt til. Og det er svært at nyde med dårlig samvittighed. Alt det, kan du læse meget mere om i mine bøger, som også guider til at finde ud af hvad du virkelig nyder, og hvad du spiser af vane.

Basiskostens samarbejde med dig og dit fordøjelsessystem

Traditionelt tænker vi på mad som næringsstoffer eller benzin. Maden skal sikre at vi får den rette mængde af næringsstofferne kulhydrat, fedt og protein og de vitaminer og mineraler, der er brug for. Og det er en fin traditionel måde at tænke mad på.

Men når vi stiller skarpt på næringsstofferne, skal vi passe på, vi ikke overser en anden vigtig funktion af maden: Den fordøjelsesindsats, de kræver af os og den sundhedsfremmende biologi, som nogle fødevarer starter og andre fuldstændig bypasser.

Det er nemlig afgørende om du får din mad som molekyler eller som strukturer, der pakker madens næringsstoffer ind i gavepapir og kræver et gensidigt samarbejde mellem dig og dine sundhedsfremmende tarmbakterier, når næringsstofferne skal pakkes ud.

Herunder ser du et eksempel, men igen håber jeg du vil besøge mine bøger for at lade dig fascinere af de myriader af biologiske effekter, den uforarbejdede mad har på din krop, på din modstandskraft mod sygdom og på din medfødte sundhed.

 Kulhydrater eller kålhydrater

Mange sætter lighedstegn mellem stabilt blodsukker og mad uden kulhydrater. Det skal vi have gjort op med. Der er nemlig masser af kulhydrater i grøntsager (selv i kål), men det er kulhydrater, som har en helt anden effekt på din krop end de raffinerede kulhydrater fra sukker og mel. Det er altså ikke kulhydraterne i sig selv, der skaber en blodsukkerstigning. Det er deres ’indpakning’ i plantecellens fibervæg, der afgør om de vedligeholder en sundhedsfremmende biologi eller om de sikrer blodsukkerstigninger. Forskellen ses du yderst til højre i illustrationen herover.

Nu er det din tur

Nu har jeg vist dig hvordan man kan leve kompromisløst blodsukkerstabilt. Men husk at det, der gør det til dit projekt fremfor mit, er, at du forstår sukkers rejse i din krop.

Du er selvfølgelig velkommen til blot at ’gøre som jeg foreslår’ uden at forstå hvad der sker, men skal du forstå alle sundhedsmulighederne og tage chefkasketten på, skal du lære det selv.

Jeg lover dig at den fulde biologiske logik er dybt fascinerende, at den giver dig frihed til sundhed og at du får redskaber, der kan bruges hele livet som ung, ældre, syg, rask, inaktiv, aktiv.

Fordi din sundhed er situationsbestemt, er det vigtigt, at det er dig, der sidder i førersædet som uafhængig chauffør og med både evner og suveræn ret til at træffe de valg, der passer til dine sundhedsønsker.

Vil du have den viden, anbefaler jeg dig igen at læse Sandheden om sukker. Ønsker du verdens bedste opskrifter til de kompromisløse måltider, er det Sandheden om sukker går i køkkenet, du skal have fingre i. Vil du bruge din biologiske logik til at prøve at arbejde dig ud af diabetes 2 eller prædiabetes, er det bogen Ud af diabetes 2, der venter på at hjælpe dig. Ud over den viden, du har behov for, indeholder Ud af diabetes 2 også himmelske kompromisløse opskrifter af selveste Thomas Rode Andersen. Sidst men absolut ikke mindst: Er du ude efter at få den viden, der bedst gør dig i stand til at give en god sundhedsdannelse videre til dine børn, er det SukkerSmarte børn, jeg håber du vil skaffe dig.

Tak fordi du søger viden, som gør dig sundhedsrobust, fleksibel og uafhængig. Viden som giver dig frihed til sundhed.